Hösten!!

Det ser nästan ut som hösten redan är här när man tittar ut genom fönstret! Tänk vad fort tiden går, nyss var det högsommar o folk var glada och barnen plaskade i vattnet och grillarna pyrde... Nu då? Nu är det 1 år kvar till nästa gång det blir sommar, 1 år kvar till man går hemma och planerar inför kommande semester med förväntningar och pirr i magen över sommarens händelser. Det är så lätt att bara skapa en stress över att tiden går så fort. För mig är det så. Tänk alla människor som sätter sig ner i tältet eller stugan eller husvagnen när semestern är här och öppnar vindunken. Tyvärr så tror jag att det är alldeles för vanligt att det är så semestern ser ut, barnen är vana vid att mamma och/eller pappa pimplar sitt vin hela sommaren.. Fördomar eller sanning??  Vin är väldigt gott men i mina ögon så är det en farsot som drar fram och förstör familjer, den förstör sommarloven för många förväntansfulla barn. Visst är det härligt att man får och kan ha åsikter :-)

Kommentera gärna... fortsättning följer..... :-)

Kommentarer
Postat av: Mikael

Hej hej, hypade med kollega. Det här med fördommar beror på en sak. Pengar. Jag håller på att förklara en massa om vad Adhd verkligen är, förklarar hur vi fungerar socialt och med organisering. Samt specifikt vad som får oss att må dåligt. Medicineringen av Amfetamin (Concerta) är amfetamin även om läkarna ljuger om det. Alla med Adhd fungerar på ett sätt och är en himla homogen grupp i sitt beteende. Enkelt förklarat vad Adhd egentligen är.



Det som är bekräftat äro: Vi verkar ha högre IQ än snittet, men problem med "korttidsminnet" (egentligen inte), vi sorterar information och intryck annorlunda i grupper som är effektivare), det här att komma ihåg siffror i Ental är inte våran melodi. Sanningen som är närmre är att vårat korttids minne fungerar annorlunda för att hinna med att ta in och jobba med långtidsminnet i vaket tillstånd. Vi har ofta väldigt stor teoretisk kunskap i massor av olika ämnen, eftersom allt fastnar på en gång (varför många sket i läxor, och fick alla rätt endå). Vi använder oss av emotionell logik, blir upprörda av orättvisor och elakt beteende. Är sympatiska och väldigt synkade med omgivningen.



Fysiska saker som påvisar Adhd: När vi ska sova så vippar och rör vi massor på fötterna, och driver säng grannen till vansinne hehe. 95% bekräftat, men av och till så överhettas vi, blir typ kallsvettiga med överkokning, samtidigt som man bara sitter el ligger. (Jag tror det beror på väldigt hög hjärn aktivitet). Senaste är det här med att passa in fötter och händer emot andra objekt längre bort, ställa glas precis på kanten, räta till dukar osv, hehe, väldigt maniskt. Inte så himla verifierat ännu.



Baksidor och negativa "Reaktioner!!" inte symtom, som att vi blir uppstressade i stökiga miljöer vet alla, kan inte koncentrera oss i stressiga och stökiga miljöer. När "Vi" koncetrerar oss så rör vi på oss, går runt som Baltasar. Därför misstas det ofta att vi bara nonchalerar andra när vi går runt om någon pratar med oss. NEJ då, nu har du min fulla uppmärksamhet :) Jag är inte som du och koncentrerar mig annorlunda.



Du får jättegärna säga om du har liknande knep grejjer, håller på att skriva en bok om Adhd, så jag försöker samla på mig så mycket info jag kan.



Det finns 2 grupper till som dom säger (har) adhd fast dom inte har, därav diffusa diagnoser. Därför frågar jag många om dom fysiska grejjerna, hamnar det i diagnostiseringen så faller dom här 2 grupperna bort.



Ungar i missbrukar miljöer reagerar på ett homogent sätt. Impulsiva, Aggressiva och nervösa. Lätt sagt himla jobbiga för omgivningen. Alla blir lugna av Amfetamin, så därför skriver dom ut concerta till dessa kids, istället för att hjälpa dom på rätt sätt.



Personer med "Riktig" Adhd är inte offensiva, aggressiva och jobbiga emot andra. Vi är däremot Hänsynsfulla, sympatiska och omtänksamma. Det här hajjar vetarna som, då säger att det finns olika typer av Adhd, men det är ljug som det mesta dom säger åxå, pga knarkets skull.



Kriminella har dom börjat testa effekten av Amfetamin i fängelse miljö, dom blir lika lugna och nöjda som alla andra som får amfetamin.



Skälet till att jag skriver om Adhd är BARN :) Er stora struntar ja lite i, ni kan ta hand om er själva. Och många med Adhd som får medicin då. Blir Uppåt Tjack Torks, och det är svårt att övertyga dom att dom är påtända, därför att dom så nöjda med Concerta, och dom kan städa så mycket osv heh. Nåja, mer droger till folket säger jag (vuxna då). Barn tar otroligt mycket mer skada, dom ska inte ha Amfetamin överhuvudtaget. Kids med Adhd och kids i missbrukar miljöer får inte rätt hjälp, förutom ett visst antal, resterande får Amfetamin för att dom inte ska vara omständiga. Int klokt land man bor i.



Hoppas det inte vart för mycket, men jag gillar så att vara hjälpsam :-) Förstår man verkligen hur man som person fungerar med Adhd så mår man jättebra, även utan statens amfetamin. Är det någe, vad som helst du undrar över så fråga direkt, svarar alla alltid.



Hörs och Happy Hyping, Micke.

2008-08-05 @ 12:16:07
URL: http://mikael660.bloggspace.se/home/
Postat av: majsan

jag råder dig juman, att spärra denna man från att göra mer inlägg i din blogg.

Värre fördomar om ADHD och medicinering får man leta efter.



Vuxna blir påtända av concerta? Blir så himla nöjda, och kan städa så mycket??

Men snälla rara Mikael 660 grader, ta tempen, sätt dig ner, och vila nån gång in i mellan.



Concerta är en centralstimulerande medicin som hjälper till att balansera dopamin och noradrenalinnivån i pannloben.

Har man brister på detta ämne så har man stora svårigheter med vakenhetsnivån. En form av ADHD som du så fördomsfullt beskriver är den enda formen, så reagerar man som så att man börjar flacka omkring, viftar på händer o fötter och babblar och prata. Det är ett sätt för hjärnan att få tillbaks uppmärksamheten.



Samma brister har även dessa andra 2 grupper, som du anser inte har ADHD, däribland jag och min äldste son då. Skillnaden är bara att vi reagerar med att i princip somna när vakenhetsnivån går ner, vi behöver helt enkelt sova/vila, för att återfå uppmärksamheten.

BRA, du har just precis som samhället i övrigt förkastat en hel grupp med barn, i synnerhet flickor som har denna form av ADHD i större utsträckning.

Det är nog det värsta känner jag, att människor med egen diagnos inte ens har förståelse och kan respektera att det finns olika former av funktionshindret som det finns människor. Hur ska vi kunna tro att vi ska få respekt av samhället, när vi inte kan ge oss själva och varandra den respekten?

Jag blir mörkrädd..... jag får väl dock vara glad om du inte lyckas låta lika illa och mycket som Ewa Kärfve....

2008-09-05 @ 21:01:22
URL: http://majsan67.blogg.se/
Postat av: Helene

...kan man få lägga till en sak?!

Jo, att "defragmentera" berättelser. Att inte kunna berätta en historia/händelse/information till den som ska ha den. På rätta sättet alltså. Så den som ska höra fattar vad jag pratar om... Att inte plocka ut det viktiga så det blir rätt.

Hoppas ni bergriper nu... fniss

DET ställer då till det för mig.

2008-09-27 @ 09:43:44

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0