Skolan!

Jag såg nu på morgonen när barnen var på väg till skolan med ryggsäck med bilder på Bamse eller Bratz eller någon annan sagofigur. Jag tittar på dom och tänker för mig själv hur det var, försöker minnas hur det kändes.. En del av barnen såg glada ut, en del såg spända ut. Tänk vad viktigt det är att man får vara sig själv i skolan, att man inte blir retad för att man ser annorlunda ut eller för att man heter något konstigt. Tänk hur skolan formar barn till människor, den absolut tuffaste vägen. Har man en fläck på tröjan så kan du ge dig på att någon upptäcker det.. Jag pratade med min lärare igår som jag hade från 4 till 6 klass och en del oxå när jag gick i nionde klass. En ganska häftig upplevelse att höra hans röst idag för jag mindes honom som han var då men han lät betydligt äldre!! (Undrar vad han tänkte om min röst??!! :-)))).
För min del så var inte skolan någon höjdare, jag kan utan problem säga att det var bland det värsta jag varit med om. Jag är en sådan person som ALDRIG skulle gå på 20 års jubileum eller något annat. Jag har tillbringat många år med mina klasskamrater och det räcker hur bra som helst, inte en jävla kväll till!!!!
Visst finns det vissa som jag minns med värme men dom är få! Jag råkade ganska illa ut i skolan, jag fick aldrig vara ifred för vissa. jag var väl inte heller Guds bästa barn men men... När jag blev lite äldre och starkare så gav jag igen på de flesta och jag minns hur skönt det var att se deras rädsla, det räckte att få se dem bli rädda för att jag skulle må bra. Hemskt att det ska vara så.. Det finns vissa som jag än idag lätt skulle köra över vid en mörk gatukorsning och sen åka hem och ta ett glas skumpa och fira!! Tänk vad skolan gör med oss barn, tänk hur fel det kan bli om vi har fel namn eller fel skor eller utseende.... Nästa gång jag börjar i skolan så ska jag byta namn, skor och kläder och hoppas på att jag får vara ifred.................

Kanske jag med vill gå på jubileum då?????!!!!!!

Kommentarer
Postat av: Anne

Men nu är du ju vuxen....Kolla i spegeln så får du se. ;).....Barnens värld är hård lite varstans idag. Tyvärr......Vi får se till att ge dem styrka. Kram....

2008-08-20 @ 14:34:15

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0