Manligt eller kvinnligt?

Det hände en spännande episod här hemma när mäklaren var här för ca en timme sedan. Frun har plockat o plockat sedan igår eftermiddag för att det ska vara fint när mäklaren kommer för att fotografera huset. Hon plockade fram kameran och började "fota", frun jobbar men jag är hemma så jag skulle assistera mäklaren så bilderna blir bra! Innan frun stack till jobbet sa hon till mig att jag måste lägga iordning kuddarna i soffan, så att båda sofforna har kuddar! Där står jag och funderar "hur fan ska man lägga kuddar så att de är iordning"? Där stod jag, kuddar som ligger iordning för mig är när jag lägger ner huvudet på dem och det är riktigt bekvämt! Jag la dem om det sen var iordning får jag veta sen när fotona är ute på nätet..*s*
Nåväl när mäklaren började "fota" sa hon till mig att alltid när hon träffar kunder på visningar så är det kvinnan som går runt och tittar på alla möjligheter huset bjuder på! Vet ni vad mannen gör? Jo han går runt med alla hus papper i näven och räknar och funderar högt "hur detta ska gå ihop"? Är då detta manligt och kvinnligt beteende eller kan man inte generalisera? Finns det manligt och kvinnligt? Jag tycker att det är oerhört intressant med frågor av detta slag. Många hävdar att det inte finns något som är typiskt manligt eller kvinnligt, de menar att vi har fostrats på ett sätt som har traditioner som går långt tillbaka i tiden. Kvinnan ska vara hemma med barnen, mannen ska göra karriär osv. Det stämmer, jag håller med om att det finns en tradition som lever kvar. Den traditionen måste vi motarbeta, jag tycker inte att könet ska vara avgörande för hur mycket du tjänar. Alla ska erbjudas samma möjligheter. Om en man och kvinna gör samma arbete så ska de oxå ha lika betalt! jag är alltså för jämlikhet!!
Om jag då går tillbaka till mina funderingar kring hur vi är som människor. Min fru älskar att gå på IKEA, jag avskyr att gå på IKEA. Min fru älskar att shoppa, hon kan titta på ett par "leggings" ´(tror det heter så) i 40 minuter. Hon kan prata om inredning och hur hon vill möblera om dag efter dag, för mig räcker det att lyssna i 5 minuter, förresten varför möblera om vi har ju hur fint som helst!?  Ja ni förstår säkert vad jag menar!  Här vill jag ändå påstå att det finns manligt och kvinnligt, min tro är att det här är något vi har inbyggt i oss. Har jag fel?? Finns någon där ute med åsikter kring detta? Låt mig höra!
Ha en trevlig fredag, nu ska jag lägga kuddarna iordning och ni vet ju vid det här laget vad det betyder i just mitt fall :-)

// J    Förresten jag tänkte döpa min nya blogg till Truman eller Jumo! Vilket låter bäst?

Kommentarer
Postat av: J.

Jag tkr Jumo skulle vara ett skoj namn

2008-12-06 @ 17:31:19
URL: http://jantra.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0