Den fria viljan..

Finns den? Är det så att alla människor har ett val? Är det så att jag kan sätta mig ner och säga "det är ditt val" till alla människor som gör något som man inte ska?
Jag vet inte om det är så..... Kan det vara så att alla människor väljer utifrån sina förutsättningar? Om du exempelvis är uppvuxen i en miljö där det bara förekommer våld och fylla, föräldrarna bråkar och röker, kompisarna är kriminella och är ute o slåss osv.. Om du då får möjlighet att välja mellan det som anses som normalt eller det du har så är jag inte säker på att du väljer det som är normalt.. Vet du varför? Jo just på grund av att du väljer det du känner igen, du väljer alltså efter dina förutsättningar... Om alla hade ett val eller om det var så enkelt att alla har ett fritt val så skulle det ju inte förekomma exempelvis kvinnomisshandel, eller sexuella övergrepp osv... Varför flyttar inte den misshandlade kvinnan bara? Precis..... Det är hennes förutsättningar som gör att hon stannar, hon vågar inte flytta.. Förnuftet säger att hon ska flytta och även magkänslan men hon klarar inte det..
Den här magkänslan vi människor bär på är hur bra som helst, tänk om vi följde den mer än vi gör! Magkänslan är den riktiga tanken, den tanken/känslan som säger oss vad som är rätt eller fel.. Hur många gånger får man inte en känsla när man är nyvaken som säger exempelvis"nu ska jag åka till simhallen med barnen",, sen kliver man upp och resonerar bort den känslan inom 20 minuter.. Eller när man har det trassligt i sitt förhållande, hur många situationer resonerar man bort som är hur klara som helst, bara för att kanske separera 5 år senare för att man inte föjde magkänslan då? De sista 5 åren kanske har varit katastrof, jag kanske skulle klarat mig utan dom... Det är så svårt att följa magkänslan för den är så riktig! Det är ofta det lätta som är svårt..
En sak som man inte får glömma är att alla människor har sina förutsättningar, när jag dömer en människa så gör jag det efter mina förutsättningar.. Alltså det jag försöker säga är att om jag bara tittar på andra och dömer dem efter vad jag tycker så blir det ganska torftigt, vad fattigt mitt liv blir om jag inte är beredd att lyssna på hur andra ser saker, hur andra upplever situationer... Vad enkelt det låter va?? *s*
Märks det att jag läser sociologi?? :-)
Nä nu har jag skrivit nog för en stund,,,titta lite på era egna val som ni gjort och fundera en stund på varför ni gjort vissa val och om ni skulle vilja bli dömda för dem..

Ha en trevlig dag!!  // J

Kommentarer
Postat av: Fru Wesse

Mycket insiktsfullt. En klar tankeväckare. Kul att läsa din blogg.

2008-10-29 @ 08:37:52
Postat av: Juman

Fru Wesse? Hur har du hittat hit? Visste ni om mitt bloggande? Välkommen iallafall och tack för responsen.. // J

2008-10-29 @ 09:52:34
URL: http://juman.blogg.se/
Postat av: Maritha

Mycket klokt skrivet.....En tankeställare får man när man läser det du skrivit.Blir man så klok när man läser sociologi så ska nog jag oxå börja läsa. Ha det...

2008-10-29 @ 17:49:21
Postat av: Juman

Tack Maritha :-) Tack! Jag hoppas att jag haft lite klokhet innan... Men man vet ju inte :-P

Hälsa maken... // J

2008-10-29 @ 20:42:08
URL: http://juman.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0