Finland!

Vi satt igår och åt middag, svärfar, jag och frun. Vi pratade om allt möjligt. Min svärfar är från Tornedalen så när vi ses så blandar vi språk när vi pratar! Frun förstår bara lite finska, men han och jag pratar det emellanåt. Han pratar ju något som kallas "meänkieli" om jag översätter det så blir det "vårtspråk" på svenska.Han pratar finska men med vissa ord som är en blandning av finska och svenska. Det härliga är att han lyssnar på den finska musiken som jag är uppväxt med, han har alla dessa finska drag som jag har och som jag känner igen, låt mig kalla det för "hemma". Jag är finne och kommer alltid att vara det!! Så är det bara!! När jag var liten och växte upp i Sverige så blev jag ofta kallad för "finnjävel" eller nåt annat ofördelaktigt på grund av mitt ursprung. kan bara säga att det sista man vill som invandrare i det läget är att integrera sig och bli "svensk", man skapar ett förakt istället. Men jag är inte bitter ;-)
Jag trivs idag och mina barn är halv-svenskar.

Vill ändå säga att jag för alltid är finsk och en stolt sådan!!! Läste igår att Nobels fredspris går till Martti Ahtisaari en före detta president i Finland!  Härligt!!

Anne gå nu in på denna länk och dröm dig tillbaka!! http://www.youtube.com/watch?v=r5VAt6dQvEM&feature=related

                                                                                 

Kommentarer
Postat av: Anne

http://www.youtube.com/watch?v=dyvRcVXztbs



Denna är numera ringsignal när du ringer.....Jag laddar genast hem den :)

2008-10-11 @ 10:37:21

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0