Livet genom ett fönster...

Jag tittade på programmet "mitt huvud är en torktumlare" igår, det handlade om ADHD. Det tråkiga med programmet är att man visade stereotyper, man visade bilden av vad människor oftast tror är en verklighet av ADHD, hur en människa är med ADHD! Trist..
Lika många människor som fått diagnosen, lika många sorters ADHD finns det. Endast 1/3 av alla med diagnos har en hyperaktiv störning. Huvudproblemet som egentligen alla lider av är koncentrationsproblem, impulsstyrning och uppmärksamhetsproblem. Man klarar alltså inte av att hålla koncentrationen länge. I mitt fall är det så att jag alltid är rastlös, jag måste ha nåt att göra för annars blir jag galen, jag klarar inte stiltje. Stiltje ger mig myror i kroppen vilket resulterar i att jag blir irriterad och arg. jag har alltid varit impulsstyrd, jag följer impulsen och reagerar försent vilket inte är så bra direkt :-/.  Jag är hyperaktiv vilket jag alltid dämpat med träning och 2 heltidsjobb osv, men jag var inte en gummiboll i skolan, utan jag blev en "stökig" elev i sjätte klass och sen gick det utför. Jag har lärt mig att hantera min hyperaktivitet men halkat otroligt snett emellanåt. När jag nu nådde min ålder och började grubbla över min rastlöshet, mina grubblerier, att jag inte kunde sova, att jag alltid har ca 15 saker i huvudet hela tiden och att jag aldrig mår bra så förstod jag att jag måste få hjälp med detta... Ingen skulle kunna tro att jag har detta för jag har lärt mig att dölja d så bra, förutom mina nära o kära som sett mig och funderat över mina agressioner osv.. Jag fick min diagnos som för mig blev så otrolig sorgligt i början, tänk allt jag ställt till med och tänk alla som fått lida för min skull *suck*.. Jag menade ju inte d osv.. Tänk om jag fått hjälp tidigare?? Tror att det är normala tankar.. Jag fick medicin av läkaren som heter concerta och då började mitt nya liv.. Idag pluggar jag på högskola och läser tung litteratur, o då måste jag få säga att jag ALDRIG kunnat läsa tidigare, för mycket i huvudet.. Idag kan jag sitta ner o koppla av, jag kan stanna hemma istället för att träna för jag är trött!! (bara d) :-) Jag är inte alls ilsken och rastlös på samma sätt. Äntligen!!!!!
Så ADHD innebär inte att du är knäpp, lite annorlunda kanske men d är bara bra. Du besitter en otrolig styrka med ADHD och kan du utnyttja den på rätt sätt så är inget omöjligt!!

Allt för nu...... // J

Kommentarer
Postat av: Stora syster

Lite knäpp har du alltid varit :)....Jag tyckte också programmet var jätte trist. Tråkigt utformat.

Stor kram..Ses imorrn

2008-09-05 @ 14:53:53
Postat av: majsan

håller med dig till fullo, om att dom visade stereotypen, vilket bara bäddar på fördomarna ytterligare.



Måste be om ursäkt för mina kommentarer längre ner, som inte rör din blogg, eller vad du skriver. Men jag har som sagt oxå problem med impulskontrollen ;) och blev återigen förbannad.



Han försöker ytterligare spä på fördomarna om en stereotyp ADHD-person. vilket jag tycker är sorgligt. Vi kommer ingenstans med vår kamp för ett fördomsfritt samhälle när det gäller dessa diagnoser om sådana som honom får höras för mycket.



Du beskriver så bra din vardag och ditt liv med ADHD. På pricken likt mitt, med den enda skillnaden att jag blir TRÖTT och inte orkar lyfta lillfingret ;) Men ADHD har vi likväl båda två, fast på olika sätt, just pga att vi är olika personer helt enkelt...



kämpa på, det är du värd ;)

2008-09-05 @ 21:19:54
URL: http://majsan67.blogg.se/
Postat av: Ewa S

Jättekul att du hittat rätt. Det blir jag glad av. Har en dotter med en lång och krånglig bakgrund som var diagnosticerad autism men när lillebror diagnosticerades add så fick hon strattera istället för massa ångestdämpande och äntligen börjar hon hamna rätt. Hon har precis börjat på universitetet och jag håller tummarna att det skall gå bra för henne varje dag. Har ont i magen

:-D men det är det värt bara hon får göra något hon trivs med. Sonen äter Ritalin och jobbar plötsligt i skolan. Jag är tacksam att medicinen finns så att de bägge kan utifrån sig själva hitta ett sätt att fungera. Kul att läsa din blogg jag skall tipsa dottern.

2008-09-05 @ 21:43:35
Postat av: majsan67

hej igen...

Jo, jag äter concerta. Men det är inte den som gör mig trött, tvärtom, den hjälper mig att överleva dan utan att somna.



Har det varit för mycket intryck under någon dag, så blir jag dock trött ändå, trots concertan.

Jag är ofta, var och varannan helt slut. Och då orkar jag faktiskt ingenting ;)



2008-09-09 @ 20:59:26
URL: http://majsan67.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0