Tänk vad mycket det händer

På kort tid! I min familj har vi fullt upp med det mesta just nu.. Min frus son har börjat att bo hos sin pappa varannan vecka. Han började i söndags och det har varit en stor omställning kan jag säga.
Hans högsta önskan har varit att få vara hos sin pappa lika mycket som här och nu slog den äntligen in :-), men pappan åker väldigt tidigt till jobbet varje morgon så pojken blir själv , han ska fixa frukost, passa bussen som går till skolan osv. Det har ju fört med sig en massa oro och är man 9 år så kan det ju vara skrämmande. Men han får som han vill och han kämpar på "det kommer att bli lättare" var hans kommentar! Jag ser hur min fru springer omkring som en äggsjuk höna här hemma och oroar sig, "hur kommer det att bli", "tänk om han är ledsen" osv. Men i slutändan kommer det att bli bra och det vet vi även om vägen dit är guppig! Det bästa för ett barn är att ha båda föräldrarna lika mycket, så är det bara.
 
Tänk vad lätt det är att tycka saker om andra... Ta Finland till exempel där någon dåre skjutit ihjäl 10 personer. Nu hör man folk säga "finnar är inte riktigt kloka" eller "dom super ju bara där så d är väl inte konstigt", vilka enkla förklaringar! Men d är ju fantastiskt! (ironi) Alltså så har det med folkgrupp att göra när något sådant händer? Om en finne skjuter ihjäl 10 personer så är det alltså folket i Finland som är orsak... Kollektiv bestraffning vore bra då eller?  Tragiskt är ordet för händelsen i Finland. När samhället drar ner på sjukvården som man gjort både i Sverige och Finland så hamnar en massa människor med psykisk sjukdom ute på gatan utan hjälp. Det finns idag ca 18000 människor i Sverige utan identitet, alltså dom heter inget och "finns" inte. Det finns ingen plats för dom... Hemskt.
Kan inte säga annat än att jag sörjer att 10 personer skjutits ihjäl i Finland, måste kännas hemskt som anhörig att få ett sådant besked. Sen struntar jag i vilket ursprung förövaren hade för det blir ointressant.

Jag är för övrigt från Finland ;-) // J

Kommentarer
Postat av: Anne

ja, vad lika vi blev :)......

2008-09-24 @ 13:36:00
Postat av: majsan67

håller med dig helt och hållet. Sen när har ursprunget att göra med om man begår brott eller inte? Och precis som du skriver, så är det här ett resultat på nerdragningar i vården. Skulle människor få hjälp o stöd i tid, kunde man förhindra att folk slår över såhär.



sv:

det väckte mycket tankar det där med hypo eller hyper. jäkla svårt blev det ;)

Men precis som många skriver så är det alltid hyper i hjärnan och i ens inre, och det tar sån kraft att man helt enkelt till slut blir hypo, fysiskt. Och när man är fysiskt hyper (som jag ju tydligen är då) så hinner man ofta inte stanna upp och känner inte att man behöver vila, utan då däckar man istället...

2008-09-24 @ 14:14:21
URL: http://majsan67.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0